Objectius formatius i sortides professionals

Objectius formatius

Aquesta doble titulació neix com una necessitat natural de combinar l’enginyeria del terreny (geotècnia, sísmica, hidrogeologia) amb l’enginyeria de mines (explosius, activitats extractives d’interior i exterior, processament de minerals) de forma que pugui donar lloc a un futur professional amb un espectre d’opcions de treball molt àmplies. Cal destacar que acadèmicament parlant hi ha una relació important entre aquests dos àmbits. A més, les dues escoles en que s’imparteixen els màsters objecte de la doble titulació disposen de graus que donen entrada a aquesta doble titulació de forma molt natural i donen una continuïtat acadèmicament consistent amb els estudis de màster. Per una banda el Grau en Enginyeria Minera (EPSEM) i per altre banda el Grau en Enginyeria Geològica (Escola de Camins de la UPC i Facultat de Geologia de la UB), són graus amb atribucions d’enginyeria tècnica de mines (especialitats diferents que es complementen molt bé per donar lloc a professionals que cobreixin les necessitats del mercat). Així mateix, cal ressaltar que els graduats que s’esmenten no són els únics que poden donar lloc a candidats a fer la doble titulació de màster.

Sortides professionals

Els enginyers i enginyeres formats en aquesta doble titulació de Màster en Enginyeria de Mines i Màster en Enginyeria del Terreny podran accedir a càrrecs tècnics i directius en empreses relacionades amb l'explotació de mines i els recursos energètics o bé a altres càrrecs vinculats a la recerca i avaluació dels jaciments minerals, obres subterrànies, sondejos i instal·lacions mineres, el seu manteniment i l'estudi d’impacte ambiental. També podran dirigir projectes d'extracció, transport i emmagatzematge dels recursos, aplicant tecnologies mineralúrgiques i metal·lúrgiques. Les principals sortides dels titulats en l’àmbit de l’enginyeria de mines es troben en el sector de la mineria, en el de l’obra civil i en sectors més amplis on poden realitzar estudis sobre impacte ambiental, assessorament ambiental, seguretat laboral i organització i control de qualitat, entre d'altres.

També podran incorporar‐se en equips de treball, ja sigui com a responsables o tècnics experts en les àrees i activitats vinculades a l'àmbit de l’enginyeria del terreny:

• Responsable de gestió i planificació d’obres geotècniques.
  • Responsable de gestió i planificació de recursos hídrics.
  • Responsable de modelització, avaluació i gestió de recursos geològics.
  • Responsable d’avaluació i reducció del risc sísmic.
  • Responsable d’avaluació i reducció dels riscs geològics.
  • Responsable d’avaluació i reducció dels riscs hidrogeològics, incloent‐hi la contaminació dels sòls.
  • Responsable de campanya de reconeixement del terreny.
  • Responsable de campanya de prospecció de recursos energètics.
  • Responsable de planificació i gestió de solucions d’emmagatzematge de residus.
  • Consultor en enginyeria civil, geotècnica, geològica i sísmica.
  • Consultor en hidrologia i hidrogeologia.
  • Doctorat en Enginyeria Civil, Geotècnica, Geològica i Sísmica.
  • Doctorat en Hidrologia i Hidrogeologia.